Debiut Radzymina na wystawie w Gdańsku

Radzymin to stacja towarowo - osobowa na linii nr 10 Legionowo – Tłuszcz, woj. mazowieckie powiat wołomiński. Lata świetności stacji od powstania w 1936r do 1989 r. Lokalizacja w czasie modelowanej stacji - przełom IV i V epoki. W czasach gdzie masowo likwidowane są linie kolejowe i stacje, modelarze ratują takie stacje przed całkowitym zapomnieniem przenosząc je do świata modeli przywracając im blask czasów świetności. Stacja miała swój debiut na I Wystawie Makiet i Modeli Kolejowych w Gdańsku 15-17 marca 2013 r.


Schemat stacji Radzymin i bocznicy fabryki silikatów Slikaty Radzymin.

Historię budowy modelu relacjonuje jej właściciel i budowniczy - Artur Giller
Pomysł na zrobienie stacji na modułach zrodził się w mojej głowie na początku 2010 r. Po ćwiczeniach na torcie przyszedł czas na moduły. Chciałem w pełni uczestniczyć w imprezach, a nie tylko oglądać fotorelacje.

Korzystając z doświadczenia kolegów tworzyłem plany stacji w oparciu o wymyślony układ torowy. Przy konsultacji zamiaru na forum pojawiło się wiele, zbyt wiele pomysłów i żeby temu zaradzić postanowiłem wybrać prawdziwą stację do odwzorowania na modułach. Poszukiwania stacji trochę trwały. Interesowały mnie takie stacje jak: Zielonka, Warszawa Falenica, Góra Kalwaria. Jednak te stacje okazały się zbyt duże, a co za tym idzie zbyt kosztowne.

Aż tu nagle olśnienie. W poszukiwaniu stacji z klimatem udałem się do Radzymina. Wiedziałem, że tam jest stacja, ale nigdy tam nie byłem, jest tuż pod nosem.
Na miejscu zobaczyłem, że czasy świetności tej stacji dawno minęły. Udało mi się porozmawiać z dyżurnym ruchu, który potwierdził, iż faktycznie czasy dobrostanu tej stacji minęły wraz z likwidacją GS-ów. A mnie właśnie taki okres zainteresował. Wtedy to bocznice tętniły życiem, bo towar do okolicznych GS-ów przychodził tutaj na rampy i odbywał się przeładunek na samochody, a stacja miała swojego zawiadowcę. W budynkach przy stacji mieszkali kolejarze. Było też w tamtych czasach odejście do fabryki pustaków i cegły wapiennej, które teraz jest zlikwidowane. Tak więc decyzja zapadła będzie to Radzymin.


Radzymin jeszcze w domu... - fot. Artur Giller

...i na imprezie modułowej w Gdańsku - fot. Piotr Wolny


Detale - fot.
Artur Giller

Radzymin to stacja towarowo - osobowa na linii nr 10 Legionowo – Tłuszcz, woj. mazowieckie powiat wołomiński. Lata świetności stacji od powstania w 1936r do 1989 r. Lokalizacja w czasie modelowanej stacji - przełom IV i V epoki. W czasach gdzie masowo likwidowane są linie kolejowe i stacje, modelarze ratują takie stacje przed całkowitym zapomnieniem przenosząc je do świata modeli przywracając im blask czasów świetności.


Pulpit stacyjny - schemat


...i wygląd rzeczywisty - fot. Artur Giller


Stacja spodobała się na forum i zacząłem gromadzić dokumentację do pracy. Bliskość stacji od mojego miejsca zamieszkania sprawiała, że w każdej chwili mogłem podjechać zrobić dodatkowe zdjęcia czy pomiary. W maju 2010r rozpoczęła się budowa modułów przy dużym wsparciu kolegów z forum. Wsparcie i zrozumienie dla mojego hobby miałem też ze strony mojej kochanej żony.

Przede mną stało dużo wyzwań takich jak prace stolarskie, rozwiązanie sterowania, zrozumienie DCC, budowa modeli budynków na podstawie zdjęć, itp. Musiałem się tych rzeczy nauczyć, aby nie korzystać z gotowych rzeczy przez co minimalizowałem koszty budowy stacji. Czytając podpatrując i naradzając się, posuwałem się krok po kroku do przodu. W czasie budowy miałem chwile uniesień, gdzie praca szła jak należy, ale także chwile zwątpienia. To się nie uda, sam nie dam rady, przerasta mnie to. Wtedy prace stawały na jakiś czas, abym mógł naładować akumulatory.


Teraz podam trochę szczegółów z budowy.
Przenosząc Radzymin na moduły chciałem zachować jak najwierniej rzeczywistość, ale cały fragment liczył około 1800m (od semafora wjazdowego A do N), dlatego postanowiłem trochę skrócić całość, ale z zachowaniem odległości dróg ochronnych. W największym stopniu skróceniu uległy tory w obrębie samej stacji. Ostatecznie - po przeniesieniu na moduły - całość liczy 11,40m i mieści się na 13 modułach. Na modułach przejściowych zastosowałem profile czołowe wg normy Fremo. Od strony zachodniej E96 i F96 od wschodniej.

Do budowy torowiska użyłem:

  • blisko 30metrów torów Tillig Elite code 83
  • 8 rozjazdów EW5 Tillig Elite

Sygnalizacja świetlna to:

  • 8 szt. semaforów
  • 6 szt. tarcz manewrowych od Kluby

Oświetlenie to:

  • 25 szt. latarni rożnego rodzaju firmy Omkia

Budynki infrastruktury kolejowej oraz budynki mieszkalne budowane od podstaw przy  użyciu płytek Auhagen. Inne budowle na modułach to magazyn Kibri i trochę obiektów kartonowych od GPM w tym nastawnia. Instalacja elektryczna to prawie 200m przewodów różnego przekroju.

Sterowanie na modułach jest cyfrowe w oparciu o informacje ze strony http://www.merg.org.uk/ http://dcckolejka.republika.pl/index.html

Żeby mieć możliwość cyfrowego sterowania musiałem nauczyć się robić dekodery akcesoriów i inne układy elektroniczne, programować scalaki itp.


Radzymin na imprezie w Gdańsku. Zwracają uwagę ciekawe jednostki trakcyjne - fot. Artur Giller


Radzymin przejazd kolejowy - fot. Artur Giller


Radzymin peron wyspowy - fot. Artur Giller


Radzymin - skład z SU 46 gotów do odjazdu z krótszego peronu - fot. Artur Giller

Radzymin - panorama
- fot. Artur Giller


Droga dojazdowa i plac ładunkowy - fot. Artur Giller


Dojście do peronu wyspowego i przejście dla pieszych - fot. Artur Giller

Radzymin - wiadukt. Widok od strony stacji - fot. Artur Giller


Zieleń na stacji - fot. Artur Giller


Panorama Radzymina - fot. Artur Giller

Panorama Radzymina

Na początku budowy nie zdawałem sobie sprawy jak dużej wiedzy będę potrzebował i czego będę musiał się nauczyć. Teraz, po trzech latach budowy jestem dumny, że nie zrezygnowałem z pomysłu zbudowania tej stacji i nie poddałem się w trakcie budowy. Radzymin znów tętni życiem. Na bocznicy odbywa się przeładunek, a wkrótce pojawi się bocznica zakładów ceramicznych.

Udział w imprezach, gdzie można się wcielić w rolę dyżurnego ruchu to niezapomniane przeżycie oraz świetna okazja na pogłębianie wiedzy na temat modelarstwa i kolei w Polsce.

  • Galeria zdjęć - tutaj
  • Relacja na forum modelarskim - tutaj

Artur Giller, opr. Salsa