C.I.W.L - Międzynarodowe Towarzystwo Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych

Synteza
Międzynarodowe Towarzystwo Wagonów Sypialnych (C.I.W.L) powstało w 1872 (1874) roku. Założycielem firmy był belgijski przedsiębiorca Georg Nagelmakers. Inspiracją dla tego przedsiębiorcy były nocne pociągi, którymi podróżował podczas swojego pobytu w Stanach Zjednoczonych.

Funkcjonowała również nazwa Międzynarodowe Towarzystwo Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych oraz nazwa Międzynarodowe Towarzystwo Wagonów Sypialnych i Wielkich Ekspresów Europejskich. Szybki rozwój firmy nastąpił dzięki monopolowi na wielu europejskich trasach na świadczenie usług restauracyjnych i sypialnych w pociągach międzynarodowych. Po II Wojnie Światowej firma stopniowo traciła na znaczeniu, wraz z systematycznym zmniejszaniem się dalekobieżnych, transeuropejskich połączeń kolejowych.

C.I.W.L uruchomiło słynny "Orient Express", a także kilkanaście innych pociągów z tytułem "Orient Express" w nazwie. M.in. Arlborg Orient Express, Simplon Orient Express, Venice Simplon Orient Express, Balt Orient Express, a także inne o nazwie Nord Express, Nord Orient. Pociągi złożone z wagonów C.I.W.L lub prowadzące takie wagony oznaczane były w rozkładach jazdy dodatkową literką L lub WL.

CIWL w Polsce
Spółka była obecna w Polsce niemal od samego początku jej funkcjonowania. Spółka zamawiała w fabryce Cegielskiegow  Poznaniu wagony. W okresie międzywojennym do Polski kursował "Nord Express", a firma prowadziła wiele kursowych wagonów restauracyjnych i sypialnych w składach PKP. Po II Wojnie Światowej do Polski docierał m.in. "Orient Express" (tak, ten słynny). Pociąg "Chopin" prowadził wagon kursowy CIWL
Warszawa-Wiedeń aż do 1992 roku! Firma prowadziła swoje biuro w Warszawie na reprezentacyjnym Nowym Świecie (nr 54) i w Katowicach przy ul. Dyrekcyjnej. O historii CIWL w Polsce napiszę więcej w odrębnym artykule.

 










Nazwy firmy

  • 1872: Georges Nagellmackers et Compagnie Internationale de Wagon-Lits
  • 1876: C.I.W.L (CIWL) - Compagnie Internationale de Wagon-Lits
  • 1884: C.I.W.L (CIWL) - Compagnie Internationale de Wagon-Lits et des Grands Express Europeens
  • ~1980:C.I.W.L.T (CIWLT) Compagnie Internationale des Wagons-Lits et Travel
  • 1994: CWT Carlson Wagonlit Travel (nowa spółka, powstaje z połączenia CIWL z agencją turystyczną).
  • 1996: Wagons-Lits Diffusion - nowa spółka, do której należą prawa autorskie i znaki towarowe dotyczące używania zabytkowych marek i fotografii archiwalnych związanych z CIWL.
  • 2010: Newrest Wagons-Lits - spółka powstała aby przejąć działalność cateringową i wynajem wagonów CWT

Inne nazwy spółki wykorzystywane równolegle w dokumentach i akcjach promocyjnych

  • Compagnie des Wagons-Lits
  • Compagnie de Wagon-Lits
  • Wagons-Lits
  • Wagon-Lits
  • Wagons-Lits Cook

Pociągi CIWL

  • Orient Express - tutaj
  • Orient Express w Polsce - tutaj
  • Słynne pociągi CIWL - zestawienie tutaj

Piotr Salecki

  • Bibliografia i źródła: tutaj




Różne wersje logotypu CIWL na przestrzeni lat


Różne wersje logotypu CIWL na przestrzeni lat - ciąg dalszy


Trasy sztandarowych pociągów C.I.W.L w okresie po II Wojnie Światowej 


Wagons-Lits Warszawa - awers biletu na miejsce sypialne w relacji Warszawa Gdańska-Wiedeń, pociąg "Chopin" nr 1403, rok 1963 - ze zbiorów Piotra Saleckiego

Wagons-Lits Warszawa - rewers biletu na miejsce sypialne w relacji Warszawa Gdańska-Wiedeń, pociąg "Chopin" nr 1403rok 1963 - ze zbiorów Piotra Saleckiego


Wagons-Lits Warszawa - okładka książeczki biletowej biletu na miejsce sypialne w relacji Iselle-Mediolan-Venecja-Tarvisio-Wiedeń-Breclav-Petrovice-Zebrzydowice, rok 1964 - ze zbiorów Piotra Saleckiego


Wagons-Lits Warszawa - druga strona książeczki biletowej biletu na miejsce sypialne w relacji Iselle-Mediolan-Venecja-Tarvisio-Wiedeń-Breclav-Petrovice-Zebrzydowice, rok 1964 - ze zbiorów Piotra Saleckiego


Wagons-Lits Warszawa - trzecia strona książeczki biletowej biletu na miejsce sypialne w relacji Iselle-Mediolan-Venecja-Tarvisio-Wiedeń-Breclav-Petrovice-Zebrzydowice, rok 1964. Iselle to mała miejscowość we Włoszech, blisko granicy ze Szwajcarią. Podróż odbywała się więc zapewne aż z dwiema przesiadkami na trasie: Iselle-Mediolan, Mediolan-Wenecja. Wagon kursowy Rzym-Moskwa jechał przez Wenecję do Wiednia, skąd dalej pociągiem Chopin można było dotrzeć do Zebrzydowic i Warszawy - ze zbiorów Piotra Saleckiego


Wagons-Lits Warszawa - czwarta strona książeczki biletowej biletu na miejsce sypialne w relacji Iselle-Mediolan-Venecja-Tarvisio-Wiedeń-Breclav-Petrovice-Zebrzydowice, rok 1964 - ze zbiorów Piotra Saleckiego


Wagons-Lits Warszawa - piąta (ostatnia) strona książeczki biletowej biletu na miejsce sypialne w relacji Iselle-Mediolan-Venecja-Tarvisio-Wiedeń-Breclav-Petrovice-Zebrzydowice, rok 1964 - ze zbiorów Piotra Saleckiego



Pociąg "Chopin" 1975 na terenie Austrii. W składzie wagony sypialne Warszawa-Wiedeń - CIWL, drugi za lokomotywą i
Moskwa-Wiedeń - SZD, ostatni w składzie pociągu. Zdjęcie ze strony trains-worldexpresses.com/500/512.htm


Pociąg Night Jet 401 obsługiwany przez OBB w relacji Hamburg Altona-Zurich. W Getyndze łączony jest ze składem Night Jet 471 Berlin Ostbanhof-Zurich. Na zdjęciu konduktor wagonu z miejscami do leżenia z firmy Newrest Wagons-Lits w firmowym polarze. Hamburg Hbf, październik 2018 - fot. Piotr Salecki