ZLSM - Zuid Limburgische Stoomtrein

ZLSM to Połodniowo Limburdzka Kolej Parowa, operująca na fragmencie linii kolejowej Miljoenenlijn z Schaesberg do Simpelveld. Nazwa linii pochodzi od wysokich kosztów jej budowy, ponieważ trasa o długości około 12,5 kilometra kosztowała 12,5 miliona guldenów. W 1992 roku odcinek z Kerkrade do Simpelveld został sprzedany przez koleje holenderskie ZLSM. Pociągi turystyczne jeżdżą jednak nie tylko na wykupionym odcinku, a docierają także do Valkenburga czy miejscowości Vetschau w Niemczech (część połączenia realizowana jest zabytkowym autobusem). Przejazdy turystycznych pociągów parowych reklamowane są historyczną nazwą linii Miljoenenlijn. Kolej posiada parowozownię z warsztatami w Simpleveld oraz liczny park zabytkowych lokomotyw i wagonów, wśród któych są dwa wagony należące niegdyś do CIWL. Oba wagony włączane są do pociągów turystycznych prowadzonych trakcją parową.

Wagony CIWL w ZLSM

  • 4268, restauracyjny. Wagon został zbudowany w latach dwudziestych w fabryce w  Bredzie (Włochy), pierwotnie jako pullman 2 klasy o numerze 4112, po II Wojnie Światowej przebudowany na restauracyjny. Koleje belgijskie eksploatowały około pięciu takich wagonów aż do 1994 roku, w malowaniu pomarańczowo-kremowym;
  • 4129, pullman drugiej klasy, kursujący dawniej w pociągu Etoile du Nord. Został zbudowany w Anglii w Metropolitan Cammell w Birmingham w 1927 roku. W 1968 został zakupiony przez spółkę eksploatującą kopalnie i służył do przewozu ważnych gości. Likwidacja wielu kopalń spowodowała również ograniczenie kopalnianych długości linii kolejowych a w konsekwencji odstawienie wagonu. Z okazji 150-lecia kolei holenderskich został on wyremontowany i wziął w nich udział a następnie został przekazany ZLSM.


Piotr Salecki
Wagon CIWL 4129, pullman 2 kl
Wagon CIWL 4268 restauracyjny, wcześniej Pullman 2 klasy 4112