Nowy Orient Express - pociągi turystyczne SNCF i Accor

W październiku 2017 roku firma Accor (notabene konkurent firmy Belmond która zarządza pociągiem Venice Simplon Orient Express)  podpisała z SNCF (państwowe koleje francuskie) umowę na zarządzanie marką Orient Express. Accor wykupił 50% praw do tej nazwy. Accor to międzynarodowa grupa hotelowa, która kila lat temu kupiła m.in. udziały w polskim Orbisie. Do francuskiej sieci AccorHotels należą m.in. hotele Sofitel, Ibis, Fairmont i Mercure. Teraz firma Accor chce rozwinąć markę Orient Express w luksusowym sektorze i tak samo nazwać nową sieć hoteli w grupie, niejako powracając do współpracy z SNCF, przerwanej procesem sądowym w 2006 roku.

W ramach współpracy Accor oprócz luksusowych hoteli uruchomi pociąg o historycznej nazwie Orient Express. Będzie on zestawiony z wyremontowanych wagonów CIWL będących dawniej podstawową częścią składu Nostalgie Istanbul Orient Express. To te same wagony, które dwanaście lat stały na bocznym torze w Małaszewiczach. Wagony nie wejdą w skład majątku spółki a pozostaną  własnością SNCF. Pociąg będzie będzie nosił nazwę najsłynniejszego składu CIWL, czyli Orient Express. Jego skład zapewne wzmocnią dawne wagony Pullman Orient Expressu będące w dyspozycji SNCF. Równolegle, w ramach działalności Accoru i SNCF będzie kursował na terenie Włoch skład pod nazwą La Dolce Vita - złożony z nowoczesnych wagonów, luksusowo wyposażonych i wykończonych.

Wagony będą kursować w pociągach turystycznych (oferta Orient Express jest w trakcie tworzenia i pociąg zacznie kursować w 2024 roku, natomiast pociąg La Dolce Vita rozpoczął kursowanie w 2023 roku), będzie je można także wynająć. Ma również powstać specjalny fundusz, który ma zadbać o zachowanie dziedzictwa Orient Expressu.

Piotr Salecki (2019, aktualizacja 2022)