Ósemka Szargańska - wąskotorowa kolej muzealno-turystyczna w Serbii

Sargańska Osznica, czyli Ósemka Szargańska to kolej wąskotorowa, muzealno-turystyczna o prześwicie torów 760 mm. Nazwa jest adekwatna do charakteru linii. Jest to linia wyjątkowa w skali europejskiej. Nie tylko dlatego, że tytułową ósemkę i liczne pętle zataczamy wielokrotnie, przejeżdżając przez 22 tunele i 5 mostów. Wyjątkowe jest także to, że jest to jedyna obecnie kolej wąskotorowa "międzynarodowa" - cała linia przebiega w Serbii oraz Bośni i Hercegowinie. Wyjątkowe jest to, że została odbudowana i zmodernizowana prawie w całości a stan całej kolei można śmiało porównać do niemieckich Harzer Schmalspurbahnen, czyli położonych w górach Harzu doskonale utrzymanych wąskotorowych linii o prześwicie 1000 mm.


Pociąg gotowy do odjazdu - na czele lokomotywa spalinowa L45H - fot. Piotr Salecki


Takie widoki są typowe dla Szargańskiej Ósemki - fot. Piotr Salecki

Niestety, w przeciwieństwie do wspomnianej niemieckiej kolei, w Szargańskiej Osznicy normalny ruch turystyczny prowadzony jest lokomotywami spalinowymi L45H - znanymi w Polsce jako Lxd2. Kolej posiada sprawne parowozy, ale są one używane wyłącznie na zamówienie grup zorganizowanych. Cała linia została gruntownie odbudowana i zmodernizowana na terenie Serbii w latach 2000-2005, a w kierunku Bośni i Hercegowiny do roku 2010.

Typowy rozkładowy ruch turystyczny prowadzony jest na części linii, pomiędzy stacjami Mokra Góra - Šargan Vitasi. Wszystkie pociągi mają znakomitą frekwencję. Nasz przejazd był ostatnim w ciągu dnia a i tak z trudem znaleźliśmy miejsce w wagonie. Przejazd urozmaicony jest licznymi postojami na zaimprowizowanych przystankach, przy których zlokalizowano platformy widokowe. Można z nich podziwiać piękne panoramy gór i obserwować linię wąskotorową - niżej lub wyżej. Zdjęcia momentami wyglądają jak wykonane na kolejowej makiecie. Niesamowite wrażenie na jednym z postojów robi panorama stacji kolejowej Mokra Góra, położonej daleko, w dolinie.


W dole Mokra Góra - fot. Piotr Salecki


Jeden z odrestaurowanych parowozów - fot. Piotr Salecki


Wszystkie wagony też przeszły gruntowny remont - fot. Piotr Salecki

Na miłośnikach kolei wielkie wrażenie robią odbudowane z rozmachem obiekty inżynieryjne i zaplecze stacji. Duże lokomotywownie, wiaty dla odrestaurowanego w całości kilka lat temu taboru. Nieskazitelne torowisko, podsypane na całej trasie tłuczniem, tory utrzymane w doskonałym stanie. Do dyspozycji turystów jest cały garnitur wagonów - od historycznych po przebudowane z towarowych "letniaki". Kolej posiada także wagony towarowe, używane przede wszystkim do potrzeb własnych lub okazjonalnych przejazdów na zamówienie. Cała linia jest przykładem na to, jak powinna funkcjonować nowoczesna, dobrze funkcjonująca kolej wąskotorowa.



Drezyna ciekawa, ale sposób przechowywania taboru jest wart uwagi - fot. Piotr Salecki


Nawet odstawiony tabor jest w stanie idealnym - fot. Piotr Salecki

Z pewnością Sargańska Osznica to miejsce, które warto odwiedzić w trakcie wakacyjnych wojaży - jeśli jedziemy samochodem na wakacje do Chorwacji czy Bułgarii. Trasa rozkładowa liczy około 15,5 km. Pociągi w 2012 roku kursowały od 15 kwietnia do 31 października dwa razy dziennie a w szczycie sezonu cztery razy dziennie. Cena biletu tam i z powrotem to około 22 zł.

Warto dodać, że Mokrej Górze jest również końcowa linia odbudowanej kolei leśnej o prześwicie 600 mm. Posiada sprawny tabor ale podobno nie kursuje. Nie wiem, bo swoją uwagę poświęciłem wyłącznie eskapadzie linią 760 mm. Może podpowie ktoś z Czytelników?

Piotr

  • Strona internetowa linii - tutaj
  • Galeria zdjęć - tutaj