Nadmorska wąskotorówka wróciła na tory

Przez trzy lata trwała rewitalizacja fragmentu dawnych Pomorskich Kolei Wąskotorowych, dofinansowana z funduszy unijnych. Ta niegdyś rozległa sieć kolei wąskotorowych wynosiła przeszło kilkaset kilometrów! Jej opis wymaga odrębnego artykułu, który zmieścimy w przyszłości na naszej stronie. Rozmach inwestycji przyćmiewa wszystkie dotychczasowe tego typu działania W Polsce, czy to na liniach wąskotorowych czy nawet normalnotorowych. Do chwili obecnej koszty wyniosły przeszło 50 milionów złotych. W ramach prac praktycznie od nowa układano całe torowisko, wymieniano rozjazdy, budowano perony z wiatami i odrestaurowywano lub stawiano nowe budynki stacyjne. Zaplecze techniczne kolei i warsztaty znajdują się w Gryficach. Właścicielem kolei jest Gmina Rewal.

Tabor
To odnowione lokomotywy serii Lxd2, wagony spalinowe serii MBxd2. W 2015 roku na tory ma powrócić parowóz Px48, który obecnie przechodzi generalny remont. Park wagonowy to wagony osobowe, po generalnym remoncie. To popularne bxhpi produkcji rumuńskiej, oraz wagony "letniaki", zbudowane na bazie wagonów towarowych. Część z nich pozostawiono w dawnym, zielono-biało-zielonym malowaniu składu turystycznego Ciuchcia-Retro-Express. Sami oceńcie, która wersja bardziej się podoba. Wnętrza wagonów krytych wyposażono w miękkie siedzenia, przedziały toaletowe nieustępujące w niczym standardowi nowoczesnych składów PKP Intercity. Wewnątrz wagonów są także ekrany do wyświetlania filmów promocyjnych. W składzie kursuje wagon do przewozu rowerów.

Kursowanie pociągów
Pociągi kursują codziennie od wiosny do jesieni. Pierwszy kurs odbywa się na całej trasie, z Gryfic do Pogorzelicy, następnie pociąg kursuje wahadłowo na linii Pogorzelica - Trzęsacz - Pogorzelica, a ostatni kurs pociągu prowadzi z Pogorzelicy do Gryfic.

Z pewnością poprawy wymaga kwestia promocji. W Muzeum Kolei Wąskotorowych w Gryficach nie można było w czerwcu uzyskać żadnych informacji o kursowaniu kolejki, nie było ani jednego plakatu. Mam nadzieję, że nie jest to wynikiem jakiejś źle pojętej "konkurencyjności". Przydałyby się również pamiątkowe bilety kartonowe systemu Edmondsona, lub inne, w formie suweniru. Z pewnością byłyby świetną pamiątką z jazdy wąskotorówką, bo bilet z drukarki, przypominający paragon, raczej wyląduje w koszu. To jednak drobnostki, łatwe do zrealizowania.

Nadmorska Kolej Wąskotorowa to z pewnością miejsce, które powinno się znaleźć na trasie wakacyjnej podróży polskich miłośników kolei.

drużyna Nostalgia Za Parą

Galerie zdjęć:

  • Nadmorska Kolej Wąskotorowa - tutaj
  • Muzeum Kolei Wąskotorowych w Gryficach - tutaj



Lxd2-479 - fot. Salsa


Budynek dworca w Trzęsaczu w czerwcu 2014 nie był jeszcze w pełni wykończony - fot. Salsa
Typowy dla wielu polskich wąskotorówek wagon osobowy zabudowany na ramie wagonu towarowego - fot. Salsa


Wagon w dawnym malowaniu Ciuchcia Retro Express. Sami oceńcie, które się Wam bardziej podoba - fot. Salsa


Do niedawna takie zdjęcie mogło ilustrować wąskotorowkę w Niemczech, Austrii czy Szwajcarii - fot. Salsa


Czy na tych siedzeniach poczujemy klimat wąskotorówki? - fot. Salsa

Wagon do przewozu rowerów - fot. Salsa


Do niedawna takie zdjęcie mogło ilustrować wąskotorowkę w Niemczech, Austrii czy Szwajcarii - fot. Salsa


Budynek dworca w Rewalu- fot. Salsa


Tu rewolucja wąskotorowa jeszcze nie dotarła. Czy dotrze kiedykolwiek? - fot. Salsa


Tablice wskazują że może wąskotorówka powróci kiedyś w pełnej krasie do Trzebiatowa - fot. Salsa