Prapremiera modelu EP07-198 PKP Intercity firmy SK-Model-Piko na makiecie Nostalgia Za Parą


EP07-198 SK-Model/Piko w malowaniu PKP Intercity na makiecie Nostalgia Za Parą - filmował Robert Nowicz

Już w najbliższą niedzielę, 15 marca 2015, a później 22 marca, na Zimowej Wystawie Makiet Nostalgia Za Parą w Gdańsku będzie można zobaczyć w ruchu seryjny model lokomotywy EP07-198 w malowaniu spółki PKP Intercity, firmy SK-Model/Piko. Podczas jazd na makiecie wykonamy zdjęcia i filmy, prezentujące tę lokomotywę. Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszej wystawy.

Zimowa Wystawa Nostalgia Za Parą - 15 i 22 marca 2015 w godzinach 16.00-19.00.
Gdańsk, Centrum Handlowe Oliwa (Media Markt, Leroy Merlin), ul, Grunwaldzka 309.

Podziękowania
Dziękujemy firmie SK-Model za udostępnienie modelu do testów a firmie Modelmania za udostępnienie modelu z dekoderem dźwiękowym.


EP07 PKP intercity (SK-Model/Piko) - fot. Remigiusz Majewski

 

Od 1995 roku niektóre egzemplarze lokomotyw EU07 (początkowo planowano przebudowę tylko typu 303E, ostatecznie przebudowane są oba typy - 4E i 303E) przeszły przebudowę, w ramach której zamontowano nowe silniki trakcyjne o wyższej dopuszczalnej temperaturze pracy - LKb535 oraz zmieniono przełożenie z 79:18 na 76:21. Modernizacje wykonywały m.in.: ZNTK Oleśnica, ZNTK Mińsk Mazowiecki, HCP Poznań, "Newag" Nowy Sącz.

Zmiana przełożenia przekładni nie wpłynęła jednak na podwyższenie prędkości konstrukcyjnej (niedostosowany system przeniesienia napędu - ułożyskowanie wału drążonego na łożyskach ślizgowych), ale zmniejszyła prędkość obrotową silnika, przez co prowadzenie pociągów towarowych tą lokomotywą jest utrudnione. Łatwiejsze stało się utrzymanie prędkości maksymalnej lokomotywy przy jednoczesnym zmniejszeniu awaryjności. Nowe silniki trakcyjne LKb535, zamiast EE541 dostosowane są do wyższej dopuszczalnej temperatury pracy. Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa silników EE541b to 2390 obr./min., w lokomotywach serii EU07 przy maksymalnie zużytych obręczach zestawów kołowych i prędkości 120 km/h silniki trakcyjne osiągają prędkość obrotową 2380 obr./min., a silniki w EP07 w tej samej sytuacji osiągają jedynie 1962 obr./min. co zwiększa ich trwałość.

Przebudowane egzemplarze zachowywały swój numer taborowy (np. lokomotywa EU07-351 stała się lokomotywą EP07-351).W grudniu 2006 roku siedemdziesiąt cztery lokomotywy EP07 i EU07 należące do PKP Cargo zostały sprzedane do spółki PKP Przewozy Regionalne. Lokomotywy te są modernizowane, w EU07 zmieniana jest przekładnia główna. Ponadto otrzymują one nowe malowanie, demontowane są gniazda sterowania wielokrotnego, kabiny maszynisty otrzymują izolację cieplną i akustyczną oraz nowe fotele maszynisty i pomocnika, a także zabudowywane są elektryczne wycieraczki i reflektory halogenowe. Lokomotywy otrzymują nową numerację od 1001 wzwyż. W związku z tym iż zostały sprzedane lokomotywy głównie nadające się do naprawy i po oględzinach okazało się że siedem lokomotyw nadaje się tylko na złom i w związku z tym dokupiono dwie lokomotywy z numerem seryjnym 006 i 007. Obecnie istnieje ponad sto sześćdziesiąt egzemplarzy EP07. W 2008 zmodernizowano pięć EU07 o numerach: 075, 315, 099, 006, 007; po przebudowie otrzymały nr: 1006, 1014, 1020, 1049, 1067. EU07-099 przeszła lekka modernizację: przezwojono silniki trakcyjne, zabudowano nowe połówkowe pantografy, zmodernizowano kabiny. W lokomotywach EU07-075, 315, 006, 007 dodatkowo zmodernizowano ściany czołowe. Lokomtywy te posiadają także diodowy wyświetlacz. W latach 2012-2013 przebudowano pięć EU07 do typu EP07P, otrzymały one nową numerację od 2001 wzywż. Modernizacja obejmowała montaż przetwornicy statycznej, zabudowę szaf WN i NN, remont silników trakcyjnych, montaż nowych pulpitów w kabinach maszynisty, ich klimatyzację. Na czole zabudowano diodowy wyświetlacz.