Jak funkcjonuje kolejowa makieta modułowa?

O IMPREZIE
_________
Nasza makieta w skali 1:87 (zwanej hazero lub H0) składa się z segmentów (modułów), które odwzorowują pewien fragment szlaku kolejowego wraz z całą infrastrukturą. Dzięki temu pociągi nie będą jeździć "w kółko", tylko pokonają określony szlak, stosując się do zasad ruchu obowiązujących na prawdziwej kolei. Makieta składa się ze stacji na szlaku dwutorowym i jednotorowym, bocznic szlakowych, parowozowni oraz mijanki. Długość całej makiety wynosi około 120 metrów. Odbywa się na niej ruch kolejowy według ustalonego rozkładu jazdy.

ZASADY ZWIEDZANIA
__________________

  • Prosimy nie dotykać makiet ani modeli.
  • Nie przechodzimy przez barierki ani nie wspinamy się na nie.
  • Podczas fotografowania i filmowania nie wychylamy aparatów i kamer nad makietę.
  • Szczególną uwagę zwracamy na dzieci.


MODUŁY MAKIETY
_______________
W imprezie biorą udział modelarze, którzy posiadają moduły szlakowe lub stacyjne, wykonane według ściśle określonej normy. Moduł to fragment szlaku kolejowego odwzorowany w skali. W naszym przypadku w skali 1:87 (H0 - hazero). Część modułów szlaku czy stacji wiernie odwzorowuje  rzeczywistość. Moduły są łączone w większą całość według ustalonego planu, tworząc makietę modułową. Przestrzeganie normy modelarskiej pozwala na bezproblemowe połączenie zarówno pod względem elektrycznym jak i mechanicznym, obowiązuje również jednolity system sterowania cyfrowego.

CYFROWE STEROWANIE LOKOMOTYW
________________________________
Każda lokomotywa na makiecie ma wbudowany dekoder cyfrowy (zwykły lub z dźwiękiem). Każda lokomotywa ma swój własny indywidualny adres, obsługiwany przez przypisany do niej manipulator, którym ją uruchamiamy lub zatrzymujemy, nadajemy sygnały dźwiękowe, włączamy światła itp. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie ruchu nieograniczoną ilością lokomotyw, jazda po jednym torze w obu kierunkach z różną prędkością itp.

ROZKŁAD JAZDY
_____________
Jest projektowany przez osobę wspomaga- jącą się specjalnym program komputero- wym. Dzięki temu na linii jednotorowej pociągi wymijają się na stacjach kolejowych. Każdy rozkład jazdy dostosowany jest do aktualnego układu makiety, będących do dyspozycji pociągów i maszynistów obsługujących je. Po makiecie jeżdżą pociągi pasażerskie: osobowe, pospieszne, ekspresowe; pociągi towarowe: zbiorowe, kursujące w zwartych składach i zdawcze,  które na poszczególnych stacjach prowadzą manewry oraz specjalne: drezyny, pociągi pancerne, techniczne, eszelony wojskowe. Na makiecie - jak na prawdziwej kolei jeżdżą też pociągi dodatkowe (poza rozkładem).

CZAS NA MAKIECIE
_______________
Czas na makiecie jest rzeczywisty, lub modelarski, który płynie 3 lub 4 razy szybciej niż czas rzeczywisty. Upływ czasu pokazują specjalne zegary, rozmieszczone wzdłuż makiety. Dzięki temu podczas wystawy podczas jednej sesji, trwającej 3 lub 4 godziny rzeczywiste, jesteśmy w stanie zasymulować pracę na kolei w czasie na przykład 16 godzin. Jest to o tyle ważne, że od tego są uzależnione przejazdy pociągów czy to towarowych czy osobowych.

PROWADZENIE RUCHU
__________________
Zawiadowcy stacji (dyżurni ruchu) mając do dyspozycji rozkład jazdy, obsługują rozjazdy (zwrotnice) i semafory (światła) na swoich stacjach, kierując tym samym pociągi na właściwe tory stacyjne. Dzięki temu eliminuje się możliwość kolizji pociągów  i gwarantuje się płynność ruchu.

Maszyniści prowadzą pociągi na makiecie według rozkładu jazdy, przestrzegając obowiązujących sygnałów i poleceń dyżurnych ruchu. Maszynista idzie wzdłuż makiety, równolegle do jadącego pociągu i steruje lokomotywą za pomocą specjalnego manipulatora. Dzięki temu zachowany jest wysoki stopień realizmu całej zabawy.

Najbardziej skomplikowany jest ruch pociągów towarowych zbiorowych, które na stacjach  prowadzą manewry, zostawiając lub zabierając różne wagony z bocznic.
 
TABOR CZYLI POCIĄGI
__________________
Według przyjętych zasad, na imprezie jeździ tabor kolei europejskich, a więc tabor naszego rodzimego przewoźnika PKP,  pociągi z Czech, Węgier, Niemiec, Włoch, Francji, Austrii czy Szwajcarii. Tabor amerykański nie jest dopuszczany do zabawy z racji innej skrajni, jaka obowiązuje na tamtym kontynencie. Tam pociągi są szersze i wyższe, co także przekłada się na wielkości modeli. Modele spotykane na naszej makiecie to głównie wyroby oferowane przez producen- tów tj. Piko, Roco, Brawa, Fleischmann, ACME, Robo, Schlesienmodelle itp., zakupione przez modelarzy do prywatnych kolekcji. Czasem można na szlaku spotkać modele wykonane całkowicie ręcznie i od podstaw przez modelarzy.

MASZ PYTANIE?
_____________
Jeśli masz jakieś pytania odnośnie tego jak zbudować makietę, jakie modele kupić, jaką skalę wybrać zapytaj nas. Z chęcią pomożemy.

DOŁĄCZ DO NAS I BAW SIĘ RAZEM Z NAMI
___________________________________
Co zrobić, żeby nie tylko oglądać miniaturowy świat małej kolei ale czynnie uczestniczyć w imprezie? Być maszynistą, dyżurnym ruchu, zawiadowcą stacji? Spróbować swoich sił w budowie modułów makiety? Możes zacząć jako maszynista podczas jednej z  naszych imprez. Nie musisz mieć żadnego doświadczenia -  wszystko Ci opowiemy i pokażemy.
A może miniaturowa kolej spodoba Ci się na tyle, że postanowisz zostać członkiem naszego klubu? Zapraszamy -  tel 501 647 139. Wszystkie dane dostępne są na stronie www.nostalgiazapara.pl

Nie jesteśmy zamkniętą i hermetyczną grupą. Zapraszamy osoby mające podobną pasję, także początkujące, które nie mają żadnych kontaktów ani znajomości w modelarskim świecie. Możecie liczyć na naszą pomoc i radę.

Drużyna Nostalgia Za Parą

 

PODSTAWOWE
INFORMACJE

o wystawie
makiet kolejowych
klubu Nostalgia Za Parą
więcej tutaj

GODZINY OTWARĆ
JAK DOJECHAĆ

04 lipca-02 sierpnia
codziennie
mapka dojazdu tutaj
godziny otwarć 
tutaj

JAK TO
DZIAŁA?

zasady zabawy
i funkcjonowania

makiety
więcej tutaj

ZOSTAŃ
MASZYNISTĄ

i baw się z nami
na makiecie

prowadząc pociąg
więcej tutaj

ZDJĘCIA
I FILMY

prosimy
o Wasze
zdjęcia i filmy
więcej tutaj