Vendee Train - przejazdy pociągów turystycznych z wagonami restauracyjnymi CIWL

Magia słynnego na cały świat pociągu Orient Express i CIWL - Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych sprawia, że wielu miłośników kolei chciałoby wejść do słynnych najczęściej ciemnogranatowych wagonów. Co prawda wagony należące dawniej do CIWL kursują regularnie w pociągu Venice Simplon Orient Express, ale najtańsze bilety na przejazd, to wydatek rzędu siedmiu tysięcy złotych lub więcej. Pojedyncze wagony CIWL zobaczyć można w różnych europejskich muzeach - ale z reguły są one niedostępne do zwiedzania wewnątrz, nie mówiąc już o przejażdżce nimi w składzie pociągu, choćby muzealnego.

Istnieją jednak możliwości przejazdu takimi wagonami za cenę dostępną dla przeciętnego polskiego miłośnika kolei. Taką możliwość oferuje francuskie
stowarzyszenie L’Association du Chemin de Fer de la Vendée, na linii z Mortagne-sur-Sevre do Les Herbiers. Linia ta ma długość 22 km, ale konieczność przekroczenia łańcucha górskiego sprawia, że linia obfituje w strome podjazdy - do 15 promili, małe mosty, nasypy, wykopy, ciasne zakręty i wiadukty.

Wagony CIWL na kolei Vendee, fot. Archiwum
L’Association du Chemin de Fer de la Vendée


Wnętrze wagonu restauracyjnego CIWL na kolei Vendee, fot. Archiwum L’Association du Chemin de Fer de la Vendée

Przejazd restauracyjny

Kolej oferuje przejazdy pociągami złożonymi z zabytkowych wagonów z parowozem. Ale prawdziwą perełką dla miłośników kolei są przejazdy w wagonach CIWL. Są to wagony nr. 2750 zbudowany we Włoszech w 1926 rokui 4216 - zbudowany w Belgii w 1940 roku.

Pociąg z wagonami restauracyjnymi CIWL kursuje w każdą sobotę i niedzielę od połowy kwietnia do końca października oraz dodatkowo w każdy czwartek od maja do września. Pociąg wyjeżdża z Mortagne-sur-Sevre o godzinie 12.00, ale należy zgłosić się do pociągu najpóźniej o 11.15 i powraca do stacji początkowej o godzinie 15.00. Wymagana jest wcześniejsza rezerwacja. Bilet kosztuje 24 Euro łącznie z obowiązkową dopłatą za wybrane menu, które w zależności od wybranej wersji kosztuje od 44 do 59 Euro. Dla dzieci do 13 lat są istotne zniżki. Oferowane miejsca dotyczą wyłącznie przejazdu w wagonach restauracyjnych, do składu nie są doczepiane inne wagony osobowe. Oferta przyciąga zarówno miłośników kolei jak i wielbicieli wykwintnej gastronomii, spragnionych nowych wrażeń. Może kiedyś do składu dołączą także klasyczne wagony osobowe CIWL.

Z kolei klasyczny pociąg prowadzony przez parowóz kursuje w każdą niedzielę od czerwca do września i w każdą środę i piątek i niedzielę w lipcu i w sierpniu. Pociąg odjeżdża o godzinie 15.30.

Gdzie jeszcze w Europie?

  • Hiszpania: wyjątkowy park aż osiemnastu wagonów CIWL znajduje się w Hiszpanii. Zarządza nim AZAFT - Towarzystwo Przyjaciół Kolei i Tramwajów. Cztery z tych wagonów kursują w pociągu specjalnym Tren Azul i innych pociągach uruchamianych - www.trenazul.es, www.azaft.org, ale z obecnie kursujących wagonów trzy zostały zbudowane w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, a tylko jeden - restauracyjny - w 1930 roku. Pozostałe wagony wymagają renowacji.
  • Francja: kilka wagonów CIWL ma stowarzyszenie AJECTA, są to Pullman 4155 z pociągu Cote d`Azur oraz wagon restauracyjny WR 4207. Obecnie czynny i włączany do składów pociągów jest wagon restauracyjny. Kilkugodzinny przejazd pociągiem prowadzonym przez parowóz kosztuje odok. 25 Euro. Zabytkowe muzeum-parowozownia stowarzyszenia  znajduje się w Longueville, a pociągi wyruszają zazwyczaj ze stacji Provins.
    Piotr Salecki

Warto zajrzeć:

  • L’Association du Chemin de Fer de la Vendée - tutaj
  • Słynne pociągi na naszej stronie Nostalgia Za Parą - tutaj
  • Nostalgie Istanbul Orient Express (NIOE) - tutaj
  • Venice Simplon Orient Express (VSOE) - tutaj
  • Daniel Urs Gfeller - jedyny w swoim rodzaju kierownik NIOE - tutaj
  • Wagony CIWL należące do NIOE na bocznicy w Małaszewiczach - tutaj